Hieronder wordt het proces van het vervangen van de roeden en de wieken in beeld gebracht. (© foto’s: Jolanda Edema, Peter Biermans, Chris Smit en Rein Arler).

18 maart 2024: De “finishing touch”.

     

Op 15 maart zijn de borden op de wieken geplaatst.

       

De vorderingen op 13 maart 2024:

       

11 en 12 maart 2024:

       

     

De eerste nieuwe heklatten zijn aangebracht.

8 maart 2024:

Bestuurslid en kersvers gediplomeerd molenaar Theo IJpma steekt de eerste heklat in een roede.

De bijdrage van AT5 is via deze link te bekijken

6 maart 2024: het vervangen van de roeden.

  De nieuwe roeden zijn  gearriveerd.

       

De oude roeden worden verwijderd.

       

De nieuwe roeden worden bevestigd.

   De nieuwe heklatten worden aangevoerd.

  De oude roeden worden afgevoerd.

De stand van zaken op 5 maart 2024.

       

Werkzaamheden op 4 maart 2024.

   

            

2 maart 2024: onze molenaars halen de onderste heklatten weg.

           

       

29 februari 2024: Het losmaken van de kettingen vanuit de kap.

       

28 februari 2024: Het afnemen van de zeilen en losschroeven van de borden.

     

       

   

Op 1 december 2023 zijn een paar van onze molenaars afgereisd naar Limburg, voor een inspectie van de twee nieuwe roeden, gemaakt van cortenstaal, vervaardigd door de firma Beijk. De heren waren zeer tevreden over de kwaliteit van deze ruim 26 meter lange gevaartes.

Op 30 januari 2024 hebben twee van onze molenaars, Maud van Westerhoven en Hans Schutte met bestuurslid Theo IJpma, die de gehele restauratie coördineert, een kijkje genomen in de werkplaats in Oterleek.