Volg hier de renovatie van de vijzel en de wachtdeur, i.c. het hart van de poldermolen. Nadere informatie staat onder de foto’s. NB. Mochten u sommige termen onbekend zijn, bezoek de molen voor meer uitleg.

De renovatie van de vijzel en de wachtdeur zijn voltooid!

De molenmaker had de werkzaamheden aan de vijzel als volgt gepland:

Donderdag 25 juli:                      de herstelde vijzel wordt teruggeplaatst. In de tussentijd is de ruimte waarin de vijzel wordt geplaatst aangepast om de iets verkleinde vijzel te kunnen huisvesten. Gerealiseerd.

 Vrijdag 28 juni:                            materialen worden geleverd om het fietspad van Langsom en omgeving af te zetten op de plek waar de damwand wordt geslagen. Zo kunnen ze volgende week snel geplaatst worden. Gerealiseerd.

Maandag 8 juli:                              plaatmateriaal wordt aangeleverd voor onder de heimachine worden. Verder komt er materiaal voor de wachtdeur en een hijskraantje. De firma Poland begint met werkzaamheden. De damwand wordt geslagen. Gerealiseerd.

Hele week van 8 – 12 juli:         voorbereidende werkzaamheden om na het droogmaken van de waterloop over te gaan tot uithijsen van de vijzel. O.a. aanpassingen op de stelling en uitnemen van de plankieren bij de vijzel, loskoppelen vijzel etc. Gerealiseerd.

Woensdag 10 juli:                      de spectaculaire operatie van het uithijsen van de vijzel! Gerealiseerd.

Daarna:                                         mallen worden geplaatst om vijzelkom op te kunnen metselen. De metselaars gaan aan de slag.

Donderdag 5 september 2024:   De molen draait weer als voorheen. Gerealiseerd.

Op deze pagina zijn de foto’s van deze operatie te zien.

Wat gebeurde er met de vijzel?

De vijzel is gereinigd en gestraald. De diameter is 30 cm verkleind; hierdoor hopen we vaker te kunnen bemalen. Daarna is de vijzel gecoat. Ondertussen werd de vijzelkom opgemetseld zodat hij de juiste diameter heeft voor de verkleinde vijzel.

De nieuwe wachtdeur is geplaatst.

Om de kans op doorstromen van afval te verkleinen zijn de planken van het krooshek dichter bij elkaar geplaatst, met wat nieuwe planken erbij. De kroosboom is vernieuwd. Het plankier vóór de vijzel is verlengd zodat bezoekers dichter bij de vijzel kunnen komen. Op de stelling is een kraag aangebracht om het hemelwater beter af te leiden. Zo loopt het niet langs de molenromp en blijft de muur droger.

5 september 2024: De molen draait en maalt weer!

28 augustus 2024: De aan de nieuwe afmetingen van de vijzel aangepaste betonvloer is gestort.

Betonvloer wachtdeur gestort

22 augustus 2024: De wachtdeur wordt teruggeplaatst.

Terugplaatsen wachtdeur 1

Terugplaatsen wachtdeur 2    Terugplaatsen wachtdeur 3

24 juli 2024 De vijzel is aangepast en klaar voor transport

vijzel klaar voor transport           aangepaste vijzel

16 juli 2024 Metselwerk in de “vijzelgracht”

metselwerk molen van Sloten

4 juli 2024: Werk aan de vijzel is begonnen:

 

 

 

 

 

10 april 2024. Deze foto’s bewijzen dat de wachtdeur echt aan vernieuwing toe is.

           

25 maart 2024. Het water uit de gang naar de Ringvaart is bijna weg.

Resultaat: uit deze gang zijn 2 enorme snoeken van wel 1 meter gered en naar een veiliger plek gebracht.

   

21 maart 2024. De oude wachtdeur wordt aangepakt.

20 maart 2024: Het begin van deze flinke klus.

       

WERKZAAMHEDEN VIJZEL EN WACHTDEUR

Op 20 maart is begonnen aan het werk onder de molen. Er is een wand geplaatst in de watergang, zodat deze leeg komt te staan. In de week vanaf 1 juli komt er aan de kant van Langsom funderingsmachine te staan voor één of twee dagen. Dit om een damwand in te trillen in de molensloot. Vervolgens wordt het water aan de molenzijde van de sloot weggepompt naar de andere kant van die damwand. Op de dag/dagen dat de funderingsmachine er staat is het fietspad van Langsom aan de kant van de molen afgesloten. Fietsers zullen dan over de fietsbrug naar de Akersluis moeten rijden om van daar de brug te bereiken. Met een hijskraan aan de Akersluis wordt dan de vijzel vanaf de Langsom-kant onder de molen uit getakeld, opgehesen en op de Akersluis op een vrachtwagen gelegd om vervoerd te worden naar de werkplaats van de molenmakers. Een flinke operatie, want deze enorme schroef is ca. 6 meter lang en 4500 kg zwaar! In de werkplaats wordt er rondom een stukje afgevijld om slechte stukken te verwijderen. De diameter wordt daarmee teruggebracht van 2,1 meter naar 1,8 meter.  Doordat de vijzel daarmee kleiner wordt zal hij in de toekomst eerder, d.w.z. bij lagere windsnelheid, in werking kunnen worden gesteld. Zo kan de molen vaker de taak van het gemaal overnemen. 

Ondertussen vinden er in de vijzelkolom onder de molen reparatiewerkzaamheden plaats. De aanpassing van de vijzel en de vijzelkolom zal ca. 3 weken in beslag nemen, waarna de vijzel weer teruggeplaatst wordt.  Daarna zal de molen weer optimaal kunnen functioneren.